Rigtig mange er medlem af en af de danske a kasser. Det er nemlig en stor fordel. På det danske arbejdsmarked, er det nemlig ikke særlig svært at fyre en medarbejder, og af samme grund er det ekstra vigtigt, at folk er meldt ind i a kasse. På den måde er man stadigvæk sikret en indkomst, nemlig dagpenge, imens man søger et nyt job. Hvis du ikke er medlem, så har man ikke ret til dagpenge og det betyder at man skal leve af sin formue, indtil man igen er i job. Det er de færreste der kan klare dette, og et medlemskab giver bedre forudsætninger for et godt liv i den tid, du er arbejdsløs.

Find den rigtige a kasse for dig

Der findes rigtig, rigtig mange a kasser. Er du ikke medlem, bør du bestemt overveje det. Mange vælger ikke at være medlem, da det jo koster noget. Men står du uden job, opdager du at det bestemt er det værd.

Mange har fokus på at finde en billig a kasse pris. Det er et lidt ensidigt fokus. Du behøver ikke at gå efter de dyreste a kasser. Du kan nemlig sagtens finde en, der ikke koster en masse og stadig være godt dækket ind. Men husk altid at sikre dig, at den a kasse du vælger, også kan hjælpe lige netop dig og din faggruppe.

Udover at holde hånden under dig, hvis du står uden job, kan a kasser også andet. Du kan for eksempel få hjælp til jobsøgning gennem a kasser. Derudover arbejder de også med at administrere offentlige love samt regler på forskellige arbejdspladser. Deres job går altså også ud på at sørge for dit velbefindende på din arbejdsplads. Og det er jo en god ting. For vi vil alle gerne kunne finde os tilpas, når vi er på arbejde. Skulle der opstå noget, kan en a kasse hjælpe dig i forhold til eventuelle forhandlinger. Det er professionelle, der arbejder i a kasser. Derfor kan du altid spørge dem til råds.