I Danmark ses det oftere og oftere, at virksomhederne bruger stadig flere penge på deres medarbejdere. Dette kommer ikke kun til udtryk ved den faglige efteruddannelse, som finder sted i kraft af kurser og anden ny kompetencegivende udvikling. Det ses også på de mere bløde værdier – herunder navnlig firma julegaver.

Derfor giver firmajulegaver god mening

Når man beslutter sig for at gerne ville give en god firma julegave til sin medarbejder, må man aldrig betragte det som en unødvendig udgift. Der er nemlig flere fordele for virksomheden, som gør det til et nemt valg at få truffet en beslutning om at give gode gaver!

Dels er der de skattemæssige fordele. Disse gør i grove træk ud på, at du kan trække udgiften til gaven fra i dit skattemæssige regnskab. Du kan trække fra til beløb på over 1000 dkk årligt, hvilket gør, at der er budget til at give en ordentlig belønning. Måske det er derfor, at den gennemsnitlige værdi af medarbejderens firma julegave er vokset år efter år?

Dertil hører der sig den altoverskyggende fordel, at der er tale om en taknemmelig gestus, som viser påskønnelse over for den ansatte. Gaven vil nemlig være det fysiske symbol på en anerkendelse og tak, som er med til at runde det snart forgangne arbejdsår pænt og ordentligt af. Dermed får medarbejderen indtrykket af at være en vigtig del af holdet, hvilket er med til at styrke båndet mellem ansat og arbejdsplads. Desuden er der en form for social kapital forbundet med at kunne vise sin vigtighed for virksomheden derhjemme. Når man får en flot gave, må man alt andet lige være en værdsat medarbejder. Det narrativ er med til at vise personen som en dygtig ansat, hvilket gør at personen også vinder ansigt i den private sfære med selv samme beretning.

Julegaven har med andre ord kun gode fordele. Sørg derfor for at give den ansatte den ekstra gave med hjem. Sammen med et kammeratligt klap på skulderen.