Jagten på en billig A kasse

Der findes mange a kasser i Danmark og priserne varierer med ca. 100 kr om måneden fra den dyreste til den billigste. Grunden til at forskellen ikke er større, det skyldes at medlemsbidraget går til to forskellige aktører:

• Bidrag til staten
  • Bidrag til A kassens administration

Bidraget, som går til staten, vil altid være det samme, uanset hvilken a kasse du vælger. Dette er nemlig fastsat ved lov, og ligger på godt 350 kr. om måneden.

Når du er på udkig efter en a kasse, så er det bidraget til a kassens administration, som A kasserne kan konkurrere på, da man på den måde kan spare penge på medlemskabet til a kassen.

Priserne ændrer sig selvfølgelig altid, men den billigste a kasse vil typisk kunne findes til omkring de 5000 kroner for et helt år. En dyr a kasse, vil kunne komme til at koste helt op til – omkring – de 7000 kroner, for et år.

Den dyre a kasse, som også er den knap så effektive i den her sammenhæng, skal derfor bruge 2000 kroner mere på administration, pr. medlem. Det er dog ikke så sort/hvid, da de fleste a kasser der er lidt dyrere, også tilbyder flere medlemsfordele.

A kasser udbetaler dagpengene til deres medlemmer – dette hed førhen arbejdsløshedspenge. Man vil typisk kunne få 2 års dagpenge, hvorefter du skal til at optjene din ret til dagpengeperiode igen.

Brug internettet til at undersøge de forskellige a kasser

Det tager ikke lang tid at sammenligne priserne på danske a kasser, de kan ses på flere hjemmesider, bl.a. A-kassefinderen.dk Det som du skal overveje det er, om prisen er det vigtigste parameter eller om a kassens service også er vigtigt. Nogle mennesker ønsker bare at sikre sig retten til dagpenge billigst muligt, mens andre også har brug for at deres a kasse kan yde en god service, og evt. hjælpe dem hvis de skal finde et nyt job.

Hvis du bliver ledig så skal du stå til rådighed

Når du er med i en a kasse, og er blevet ledig, skal du stå rådighed for arbejdsmarkedet – dette er velkendt, og noget som du også skal, hvis du vil på kontanthjælp eller en anden arbejdsløshedsydelse.

At være med i en a kasse, betyder at der er en del flere krav eller ting som du skal være opmærksom på, udover at stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

Den første er din dagpengeperiode. Du skal altid vide slutdatoen for dette, da du meget gerne skulle være kommet i job inden da.

Derudover kan visse a kasser stille bestemte krav til dig og din jobsøgning. Dette kan fx. være, at du minimum skal sende 2 ansøgninger i løbet af en uge. Nogle mener at dette er en knap så god løsning, mens andre bliver tiltrukket af løsningen, da det holder dem i gang.

Bliver man udsat for sygdom, eller en anden god grund, som gør at du ikke kan komme til at arbejde, har du også mulighed for at få dagpenge fra en a kasse. Det er derfor meget vigtigt, at man har en god a kasse og har taget det helt rigtige valg.

Man skal desuden have været medlem i en a kasse i et år for at sikre sig retten til dagpenge. Arbejdstimer, fra før man blev medlem af en a kasse, vil ikke blive en del af din dagpengeperiode, medmindre at du er blevet overflyttet fra en a kasse – her kan der være nogle undtagelser.

Uanset hvad anbefaler vi altid at være medlem af en a kasse, medmindre du har en meget solid økonomi som kan klare sig uden indtægt i mere ned et halvt år. Mange mennesker har igennem tiden stået og troet at de i hvert fald kunne få kontanthjælp, men ejer du ting af værdi, så er du ikke kvalificeret til dette, og man kan ende med akut at tage et quick lån, og det er ikke en farbar vej.