Når du studerer, har du typisk muligheden for at melde dig ind i en a-kasse og en fagforening, hvilket kan være en rigtig god idé at gøre, da de blandt andet kan hjælpe dig med dagpenge, fra den dag du har fuldendt dit studie, hvis du ikke har et arbejde, som du skal direkte videre på. Så hvis du ikke vil stå med 0 kroner i hånden dagen efter din uddannelse er slut, kan det være en god idé med et abonnement på en a-kasse og fagforening.

Mange tilbyder a-kasse og fagforening til studerende

Selvom du har nok at tænke på i form af procent regning eller afleveringer, er det en god idé at læse lidt op på det at være medlem af en fagforening og en a-kasse som studerende.

Du skal nemlig ikke bruge særlig lang tid på en lomme regner for at finde ud af, at det giver flere penge på lommen at være sikret dagpenge efter din uddannelse, end slet ikke at have nogen indtægt. Du har jo stadig dine regninger, du skal betale, når din uddannelse er færdig. Og har du ikke fået et job med det samme, er dagpengene altså gode at have.

0 kroner så længe du studerer

Det gode ved at melde sig ind i en fagforening, mens du studerer, foruden at du kan få dagpenge efterfølgende, er også, at du typisk kan melde dig ind for 0 kroner, så længe du er under uddannelse.

Dermed skal du ikke være bange for, at du skal betale mange hundrede kroner hver måned for at være medlem af en fagforening eller en a-kasse. Det er simpelthen i mange tilfælde gratis for dig at være medlem. Så skal du først betale, når du forhåbentlig kommer ud på den anden side og får dig et job, men så burde der også være penge til det.

Find den rette løsning for dig

Det gælder dog naturligvis om at finde den rette løsning for dig. Er du ikke interesseret i at melde dig ind i en fagforening, eller kan du ikke finde en fagforening, der kan matche dine behov som studerende, er det jo bare med at lade være med at melde dig ind.

Hvis du er i tvivl om, hvad en fagforening kan hjælpe dig med, kan det være en god idé at klikke dig ind hos den eller de fagforeninger, du har i kikkerten, hvor du typisk kan læse mere om, hvad de kan gøre for dig.