Vi lever desværre i en tid hvor der er flere og flere der bliver arbejdsløse. Mange virksomheder drejer nøglen om eller er nødt til at fyre næsten alle deres ansatte for at overleve. Vi kan vist hurtigt blive enige om, at Corona har været virkelig hård for vores forretnings- og arbejdsliv i 2020. Er du stadig i job, men er du usikker på hvad fremtiden bringer? Så kan du gøre et par ting for, at sikre dig bedst muligt økonomisk hvis du skulle være så uheldig at blive arbejdsløs.

Bliv i din A-kasse

Selvom det kan virke som mange penge at skulle af med hver måned eller hvis man kigger på den samlede regning år for år. Så er en A-kasse virkelig god, at være medlem af hvis du skulle blive arbejdsløs. Det er nemlig igennem den, at du sikrer dig ret til dagpenge. Altså de penge du får udbetalt i den periode du står uden job. Hvis du ikke er medlem af en A-kasse er det ikke sikkert, at du vil få udbetalt nogen penge og så bliver det meget svært at betale de faste regninger. Det er også igennem din A-kasse at du har din arbejdsløshedsforsikring som er den der sikrer dig din ret til dagpengene.

Det er din fagforening der passer på dig hvis du bliver fyret uretmæssigt

Skulle du blive fyret uden grund og uden at firmaet er ved at gå ned økonomisk set, så er det ikke sikkert at din fyring er lovmæssigt i orden. Er den ikke det, så er det din fagforening der passer på dig og hjælper dig igennem. Derfor er en fagforening rigtig god, at have i baghånden hvis du skulle blive fyret. Selvom den virker som en dyr post i al den tid du ikke har brug for den.

Tegn en lønsikringsforsikring

Hvis du tjener mange penge så er det en god ide, at tegne en lønsikringsforsikring. Den sikre at du ikke går alt for meget ned i løn, hvis du skal på dagpenge. Den normale dagpengesats er ikke ret høj, så hvis du er vant til at tjene godt og dine udgifter er derefter. Så vil det være din lønsikring der holder din indkomst oppe.

Skulle du blive fyret så brug din tid på noget du kan få glæde af

Hvis du skulle blive fyret, så brug din tid fornuftigt i stedet for at ligge på sofaen. Du kan for eksempel give din have den kærlige hånd den sikkert trænger til. Du kan forvandle dit kedelige bed med et smuk bunddække som du nyder når du også får nyt job igen.