Synes du også at den månedlige omkostning for en fagforening er mange penge? Sammenligner du også, hvad du ellers kunne have købt for de penge hver måned? Så er du ikke den eneste. Stort set alle mennesker vil gerne have så meget ud af deres penge som muligt. Men en fagforening er lidt ligesom en forsikring – sur at betale til når alt får fint. Men guld værd at have når det går galt.

Hvorfor du bør være medlem af en fagforening

1. Det er dem der har din ryg hvis du bliver behandlet uretfærdigt på dit arbejde
  2. Det er dem du skal gå til hvis du bliver uretmæssigt fyret
  3. De tager din sag hele vejen til retten kvit og frit hvis din arbejdsgiver ikke er til at samarbejde med

Som du kan læse, er en fagforening altså rigtig god at have som sparringspartner, hvis du være uheldig på dit arbejde.  Bliver du udsat for noget uretfærdigt på dit job, så behøver du ikke selv købe din sag. Du kontakter bare din fagforening og så tager de sagen for dig. Du skal ikke gøre mere selv. Er din arbejdsgiver ikke til at tale til fornuft, så tager fagforeningen sagen hele vejen til retten. Her er det så retten der vil afgøre hvad der skal ske efterfølgende. Bliver du fyret uretmæssigt er det igen din fagforening du skal have fat i. Din arbejdsplads kan nemlig ikke bare fyre dig uden at have en lovlig grund til det.

Andre fordele ved at have en fagforening

Du slipper altså for mange bekymringer ved, at være medlem af en fagforening. Du kan i stedet bruge din fritid på at læne dig tilbage og bruge tiden på det du bedst kan lide. Har du altid drømt om at lærer at sejle kano? Lad din fagforening klare det tunge arbejde og køb dig en redningsvest og lær at sejle! Ellers kan du læse en god bog og give din boganbefaling af bogen til andre.