Krifa er billigst med blot 39 kr. for den billigste udgave af fagforening. For de penge får du mulighed for at få tjekket dine kontrakter når du skifter jo eller på anden måde indgår en aftale på jobbet.

Du får ligeledes Viden, inspiration og udvikling af dine kompetencer. Det er en blanding af artikler, podcasts mv, der kan give dig en bedre håndtering af arbejder og stress.

Slutteligt får du juridisk rådgivning, ved arbejdsgiverens manglende lønudbetaling, konkurser eller lign. Du får et godt og solidt fundament for hjælp, hvis noget går galt.

Du kan også vælge at betale mere og få flere ydelser, men for langt de fleste er 39 kr. om måneden rigeligt.

Læs om Krifa her og se hvad du får ved at melde dig ind

Det er på fagforeningen du sparer pengene

A-kasserne i Danmark arbejder alle ud fra det samme regelsæt om udbetaling af penge til dig, hvis du mister dit job. Derfor er prisen for A-kasser også ret ens. De billigste ligger på omkring 444-489 kr. Enkelte A-kasser i forbund er dyrere og nogle er faktisk billigere.

Du kan dog ikke fravælge fagforeningen i et forbund og kun have a-kassen og det er her du kan spare mange penge.

Fagforeningskontingentet kan koste helt op til 595 kr. om måneden i de dyreste forbund. Middelprisen er omkring 450-475 kr. Det er forskellen du ikke betaler hvis du vælger en af de gule og langt billigere fagforeninger.

Alt efter hvilket forbund du er med i, kan du altså sparer mere end 6.000 kr. om året.

De gule fagforeninger vinder frem

Mange danskere har allerede skiftet og forbundne bløder medlemmer, men der er stadig mere end 2 millioner danskere der er i et forbund. Mange er der fordi det har de været altid. Andre fordi det står i kontrakten (Det har været frit siden 12. januar 2006) og naturligvis en stor del der gerne vil være i forbundet og støtte partiet bag ved valg og andre ting.

Det ændrer dog ikke på at mens HK, FOA, 3F, Bubl og Metal mister medlemmer hver eneste dag så stormer de andre som Krifa, Frie Funktionærer, ASE og mange andre frem, med medlemstilgange på 10-12% om året.

Det sker ikke hvis ikke produktet man har, ikke lever op til det forventede. Rigtig mange danskere ønsker ganske enkelt ikke at betale til et forbund de ikke selv er enige i politisk eller måske er der fagligt forkert grundet tidligere job skifte.

Skift til en billig Fagforening eller A-Kasse og spar op til 6.000 kr

Er der problemer eller fare ved at skifte fra et forbund til en gul fagforening/A-kasse?

Det korte svar er nej. Det er der ikke. Du er dækket i din A-kasse på fuldstændig samme vilkår som du er i dit forbund. Det er dette punkt mange er bange for. Reglerne gælder alle A-kasser og har ikke noget med fagforeningen at gøre.

Det lidt længere svar er: Hvis du føler for at være en del af sammenholdet på arbejdspladsen i tilfælde af kriser, strejker, lockout og lign., så skal du blive i dit forbund. Nogle arbejdspladser kigges der lige frem skævt eller opstår mobning, hvis ikke du bakker op ved at betale.

Det er dog ikke et krav og du er fri til at vælge hvilken fagforening du vil være med i. Det har du kunne lige siden 12. januar 2016, da højesteret gav medhold og dannede præcedens.

Fagforeningerne i et forbund er ofte tilknyttet et parti og støtter ofte socialdemokraterne med tilskud under valgkampe mv.

Ligeledes har de muligheden for at strejke eller lave blokader. Blokader ses særligt hos 3F, der på den måde gennemtvinger deres vilje på en arbejdsplads de ikke mener lever op til deres krav om løn eller andre forhold.

Som helt neutral kan man sige at der skal være nogen der kæmper for disse sager så ikke der sker løndumping mv.

Spørgsmålet du skal stille dig selv er. Er det vigtigt for mig, min familie og mit liv lige nu. Hvis ikke du er enig så skal du da spare de op mod 6.000 kr. om året og bruge dem på jer selv.

Lige nu kan du i hvert fald nemt sparer op til 6.000 kr. om året pr. voksen hvis du melder dig ind i en anden fagforening eller blot en A-kasse, som mange alene vælger.

Find ny A-kasse eller fagforening og spar penge nu