5 tips: Sådan sikrer du bedst din økonomi

En krone sparet er en krone tjent. Hvis det er din livsfilosofi, så irriterer det dig med garanti, når du år efter år betaler for dit medlemskab i a-kasse og fagforening eller når der dumper regninger ind af døren fra indbo- og ulykkesforsikringen – du har jo alligevel aldrig brugt det!

Men at sikre sig selv og sin familie økonomisk er ikke penge ud af vinduet – heller ikke selvom du er dygtig til dit job, aldrig er kommet til skade eller haft indbrud. Her giver vi 5 tips til, hvordan du sikrer jeres økonomi bedst muligt.

1. Bliv i A-kassen

Navnet arbejdsløshedskasse siger næsten sig selv. Hvis du bliver arbejdsløs er det nemlig a-kassen, der sørger for, at du får økonomisk støtte indtil du igen er i arbejde. Grunden til, at det er bedre at være medlem af en a-kasse end fx at modtage kontanthjælp er, at a-kassen betaler den højeste ydelse til ledige. Det betyder, at i tilfælde af arbejdsløshed vil din økonomiske situation ændrer sig mindst muligt, hvis du er medlem af en a-kasse. Det sikrer, at din familie kan få hverdagen til at fungere, selvom du er arbejdsløs i en periode. Derudover har de fleste a-kasser gode tilbud, der kan være med til at få dig hurtigere tilbage på arbejdsmarkedet.

2 Brug din fagforening som rygstøtte

Fagforeningen er din rygstøtte. Den sikrer dig, mens du stadig er i job, arbejder for bedre vilkår på arbejdspladsen og varetager dine interesser i kontroverser om eksempelvis løn, feriepenge eller uberettiget afskedigelse. Der er mange der dropper fagforeningen, hvis de føler sig 100 % sikre på jobbet og er tilfredse med månedslønnen, for så er fagforeningen vel egentlig overflødig?

Men det er næsten aldrig tilfældet. Om medlemskab af en fagforening er en god ide, handler nemlig ikke kun om din arbejdsmæssige og økonomiske situation nu og her, men i lige så høj grad om fremtiden. Hvem ved, om virksomheden ændrer strategi, flytter dele af virksomheden til udlandet eller er tvunget til at afskedige medarbejdere som følge af en krise eller et dårligt regnskabsår. Pointen er, at dine vilkår på arbejdspladsen kan ændre sig – og i sådanne situationer er det godt at have fagforeningen i ryggen.

3. Tegn en god forsikring

Forsikringer giver økonomisk tryghed! De er nemlig din garanti for, at det du er godt dækket ind, hvis uheldet er ude. Det er som udgangspunkt en god ide at have de mest basale forsikringer, som fx en ulykkesforsikring. Men der findes flere typer af forsikringer som kan være vigtige med henblik på at sikre din families økonomi. Hvis du fx har lånt penge til renovering, ferie eller bil, så kan det være en god ide også at tegne en låne- og kreditsikring. En låne- og kreditsikring er en relativt billig forsikring, som sikrer, at dine udgifter til lån bliver dækket, hvis du pludselig mister dit job eller din arbejdsevne. For mange er denne situation utænkelig, men det kan være en god ide at tage højde for den alligevel – også selvom risikoen for at ende der er lille.

4. Kom i gang med at investere

Kan du sikre din økonomi ved at tage en chance? Det lyder paradoksalt, men når det kommer til investeringer i aktier og obligationer, så er svaret som oftest ja. I gennemsnit fordobles en akties værdi nemlig hvert 7. år. Alligevel er der kun omkring 1 million danskere, der investerer i aktier og obligationer. De mest populære årsager til at beholde opsparingen på bankkontoen er, at det er for risikabelt at investere, at man ikke ved nok om investering eller at det kræver for mange penge at investere.

I dag behøver man ikke vide ret meget om aktiemarkedet for at komme i gang med at investere. Fx kan du bruge Danske Bank appen June til at komme i gang. Her kan du selv vælge en risikoprofil, som passer til dit temperament og økonomi – og så kan du komme i gang med at investere for bare 100 kr. Det behøver altså hverken at være svært eller dyrt at komme i gang med at investere, og på sociale medier er der masser af eksperter, der dagligt deler ud af deres erfaringer med at investere.

Men hvorfor egentlig investere? Der er to fordele ved at investere. Først og fremmest giver din du opsparing bedre forudsætninger for at vokse end hvis de står i banken. Derudover undgår du at blive fristet til at bruge pengene på noget andet, fordi de ikke er tilgængelige på din bankkonto, når du har investeret dem.

5. Hav altid en buffer

Det er en god ide at investere en del af sin opsparing i aktier og obligationer, men det er en mindst lige så god ide altid at have lidt ekstra stående på opsparingskontoen. Det er nemlig godt at have en buffer, hvis uforudsete udgifter og ekstraregninger pludseligt dukker op. Sørg derfor for at lægge lidt tid side i de måneder, hvor du har lidt ekstra, så du er økonomisk forberedt på de måneder, hvor økonomien ikke er så god eller hvor der er ekstra mange udgifter at tage højde for.

For at kunne følge råd nr. 4 og 5 skal du kunne lægge penge til side, og for mange danskere er det slet ikke så let. Hvis du ligesom mange andre synes, at det er svært at finde luft i økonomien til at lægge penge til side, så brug en eftermiddag på at gennemgå dine regninger for de sidste par måneder – du spotter med garanti nogle udgifter, som i stedet kunne gå til opsparingen.