De fleste mennesker i Danmark er en del af den arbejdende befolkning. Hver dag skal man yde et stykke arbejde på sin arbejdsplads, til gavn og glæde for virksomheden og Danmark. Ens eget engagement som ansat er vigtigt, for man har en faglig stolthed og lægger mange timer af sit liv i det.

Som lønmodtager er man underlagt regler i virksomheden man er ansat i. Man har dog visse rettigheder, som uanset arbejdsplads, er vigtige at kende til.

Arbejdsmarkedsreglerne er ofte meget komplicerede og det kræver en grundig juridisk specialviden at kende til betydningsfulde detaljer, der kan have stor betydning for ens arbejds- og ansættelsesforhold – især hvis der opstår uoverensstemmelser mellem arbejdsgiver og ansat.

Desuden vil det være en god idé at sikre sig en arbejdsløshedsindkomst, så man ikke står uden penge, hvis arbejdsløshed skulle ramme en. Dette kræver at man er medlem af en dansk a-kasse.

Hvad er en a-kasse?

A-kasse står for ordet ”arbejdsløshedskasse”. Denne udbetaler dagpenge til dig, som er arbejdsløs – givet at du lever op til de få krav der er. Disse er:

A-kassen er således en god ting at have i baghånden, såfremt man nu på den ene eller anden måde bliver arbejdsløs i en vis tid. A-kasserne tjener ikke penge på at forsikre dig som medlem, men derimod administrerer de kontingentet der indbetales fra medlemmer samt statsstøtten til udbetaling af dagpengene.

De 5 største a-kasser

Der er et stort udvalg af arbejdsløshedskasser i Danmark. De har meget forskellig faglig profil og især det månedlige kontingent varierer meget. Det samme gør den økonomiske dækningsgrad ved arbejdsløshed.

Der er altså meget man skal være opmærksom på, når man vælger arbejdsløshedskasse.

Det er ikke noget tilfælde, hvem der ligger i toppen, som de 5 største danske a-kasser.

Det drejer sig om:

De rummer allesammen, en stor faglige ekspertise, med mange års erfaring og deres medlemmer tilhører nogle af de største erhvervsgrupper i landet. De byder på en god sikring og medlemsnær rådgivning.

Vigtigt at vide er også at der er stor forskel på det månedlige kontingent til a-kasser. Der kan således være mange penge at spare hver måned, ved at vælge den rigtige a-kasse.

Det kan man kan læse meget mere om på sider der guider dig inden for a-kasser, der også rummer en række generelle råd til valget af a-kasse, hvilket kan være, at ikke alle a-kasser har helt samme dækningsgrad.

Man skal altså være opmærksom på forholdet mellem pris og ydelse.

På den måde er man som medlem sikret den bedst mulige position, hvis arbejdsløsheden skulle ramme.

A-kasser og fagforeninger

De er ofte tilknyttet fagforeninger, der er nogle af de største i landet og er organisation for store grupper af ansatte inden for alle brancher, både på det offentlige som private arbejdsmarked.

Her tilbydes man en erfaren og kvalificeret rådgivning og tilbud om efteruddannelse og opgradering.

Man er dog ikke afhængig af at være medlem af en fagforening der også er tilknyttet den samme a-kasse.

I det hele taget, er der frit valg mellem a-kasser og nogle fagforeninger er fx. heller ikke store nok, til at have deres egen a-kasse.

Det er heller ikke nødvendigt at være medlem af en fagforening. A-kassen er nok for at være sikret økonomisk. I praksis vil det dog ofte være en god idé, da man kan få en bedre rådgivning – også i forhold til valg af a-kasse.

Ydelser fra a-kasser

Princippet for at sikre sig en indkomst, hvis man skulle komme ud for at blive arbejdsløs, går derfor igennem et medlemskab af en a-kasse.

Man skal således hver måned indbetale et bestemt kontingent, fastsat af den enkelte fagforening.

På den måde, er man ved mistet arbejde, sikret, ved at få udbetalt dagpenge. Det betyder at man kan opretholde sin hidtidige levestandard og for eksempel ikke er afhængig af kontanthjælpssystemet.

Ved arbejdsløshed, får man således udbetalt op til 90% af sin løn, hvis man skulle stå uden arbejde.

Man kan aldrig vide hvilke kræfter der pludselig lukker en virksomhed eller nedlægger en afdeling. Med a-kassen er man sikret en understøttelse. Dog er systemet således indrettet at man højest kan få udbetalt dagpenge i to år.