Vi kender alle til det, og vi har sikkert alle været der, men det gør det ikke lettere for os at tage en fornuftig beslutning, når det kommer til en god og hjælpsom fagforening. Det er nemlig en jungle at finde rundt i de mange fagforeninger, som der findes. Alle tilbyder noget forskelligt, alle har forskellige prisklasser, og nogle har nogle bestemte egenskaber, som man skal forholde sig til.

Den svære udvælgelsesproces

Når man skal udvælge den, som man vil være en del af, skal man derfor have tjekket informationerne godt igennem for at nå frem til den, der passer bedst på en og det erhverv, som man befinder sig inden for. Men det er stadig lettere sagt end gjort, for når der er så mange at vælge i mellem, er det en meget tidskrævende proces, som man skal til at gå igennem. Heldigvis findes der er en lettere løsning end blot at søge internettet tyndt for information.

Brug en sammenligningstjeneste

Du har nemlig online mulighed for at sammenligne de forskellige fagforeninger og a-kasser, som der findes på det danske marked med en smart og simpel sammenligningstjeneste. På den måde vil du kunne holde priser, egenskaber og andre fordele op imod hinanden og på den måde få et overblik over, hvilken fagforening der er den rette for dig.

Hvad er en gul fagforening?

Der findes i Danmark en lang række forskellige fagforeninger, som alle henvender sig til forskellige folk. Men hvem er du, når der bliver set på dig fra en fagforening, og hvilken fagforening passer til dig og dit erhverv? Hvis du tager et kig på en fagforening, som du synes ser interessant ud for dig, og som også ligger inden for en prisklasse, som du finder fornuftig, er du nok stødt på noget, som kaldes for en gul fagforening. Men hvad er det nu for noget? For ikke at gøre det forvirrende nok i forvejen, så bliver fagforeninger og de tilhørende a-kasser også inddelt i farver.

Det kan en gul fagforening ikke hjælpe dig med

Der er den forskel på en gul fagforening og en ikke-farvet fagforening, at den gule er åben for alle. Det betyder, at alle kan blive en del af en gul fagforening. Og ofte er disse også billigere. Men det er der en god grund til. Idet en gul fagforening byder alle velkommen inden for, er det også et tegn på, at der ikke kan gives en specifik rådgivning inden for lige præcis det fag, som du beskæftiger dig med. Der gives derimod en basal rådgivning for alle.

Kommer du ud i en situation, hvor der skal kæmpes for din sag, vil en gul fagforening således ikke have så meget at skulle have sagt i forhold til, hvis du havde valgt at være en del af en fagforening uden farve og med en ikke-tværfaglig karakter.

Eksempler på gule fagforeninger

Nogle af de gule tværfaglige fagforeninger, som høster stor popularitet lige for tiden, er blandt andet Krifa, Frie Funktionærer og ASE. Her er priserne små, men det samme er muligheden for at få ekstra vejledning, råd og hjælp også. Dog er de det ideelle valg, hvis man ofte skifter erhverv, føler sig sikker i den position, som man sidder i eller ikke har en økonomi, der giver plads til de andre fagforeningers priser.

Derfor bør du vælge en fagforening, der henvender sig til dit erhverv

De ikke-gule fagforeninger, som også er meget populære, er for eksempel HK, 3F og Dansk Metal. Her er priserne en smule højere, men chancen for at få den nødvendige støtte, hvis der skulle være behov for det, er også væsentligt højere. Her sidder der nemlig fagfolk, der er klar til at hjælpe dig igennem enhver situation inden for lige præcis dit område. Og der hersker således en bred viden inden for et bestemt erhverv.

Disse fagforeninger er derfor den medspiller, som du kan få behov for, hvis du pludselig skulle stå i en uheldig situation, hvor du er blevet uhensigtsmæssigt fyret, er blevet underbetalt eller på anden vis blevet behandlet uretfærdigt på din arbejdsplads. Disse fagforeninger og a-kasser vil kæmpe for din sag, og derfor kan du også være sikker på at være bedst stillet, hvis du melder dig ind i en fagforening, som ikke pryder sig af at være tværfaglig, billig og åben for alle.

Så selvom der er mange fagforeninger at vælge i mellem, bør det ikke være så svært at beslutte sig for hvilken kategori, som man bør placere sig selv i.