Når du arbejder med kemi, bør sikkerhed være en topprioritet. Det er vigtigt at forstå de potentielle farer, der er forbundet med kemikalier, og at tage skridt til at minimere risici. Brug det rette beskyttelsesudstyr, f.eks. sikkerhedsbriller og handsker, når du håndterer farlige materialer. Læs altid etiketterne omhyggeligt, før du bruger et kemikalie, og følg anvisningerne nøje. Sørg for, at du er opmærksom på kravene til sikker opbevaring af alle kemikalier i dit laboratorium. Bortskaf affald korrekt i henhold til de lokale bestemmelser, og bland aldrig uforenelige kemikalier sammen i et reaktionsbeholder. Hvis der opstår en uventet reaktion eller et udslip, skal du straks kontakte en kvalificeret instruktør eller vejleder for at få hjælp. Den bedste måde at være sikker på er at være forberedt ved at følge sikkerhedsprotokollerne og være opmærksom på potentielle farer til enhver tid, når du arbejder med kemi i et laboratorium. I almindelig tale kalder man om at man skal have en kemisk apv. Den er med til at sikre at en virksomhed har styr på hvad der skal ske, hvis uheldet nu er ude. Der kan være stor forskel på hvor stor skaden er alt afhængig af hvilke kemiske stoffer der er tale om. Nogle er langt mere skadelige og måske dødelige, hvor andre er mere medgørlige. Det betyder også at man selvfølgelig ikke skal behandle skaderne ens, der vil være unikke behov og nogle ting vil gavne i bestemte situationer og andre vil gøre skaden værre.

Man skal altid forberede sig på det værste

Når man foretager en risikovurdering af kemi, er det vigtigt at overveje de potentielle farer og træffe passende sikkerhedsforanstaltninger. Først og fremmest er det vigtigt at forstå egenskaberne ved de kemikalier, der arbejdes med, for at kunne foretage en korrekt vurdering af de risici, der er forbundet med dem. Dette omfatter research af oplysninger om brændbarhed, toksicitet, reaktivitet og andre potentielle risici. Det andet skridt i risikovurderingen er at skabe et sikkert arbejdsmiljø ved at følge grundlæggende sikkerhedsprotokoller som f.eks. korrekt opbevaring af kemikalier, brug af beskyttelsesudstyr ved håndtering af farlige materialer og korrekt mærkning af alle beholdere.

En anden vigtig del af risikovurderingen er at forberede sig på eventuelle uventede reaktioner eller udslip, der kan opstå under arbejdet med kemi. Alle medarbejdere bør være bekendt med nødprotokoller og ressourcer som f.eks. førstehjælpskasser eller kontaktoplysninger til kvalificerede instruktører eller tilsynsførende, der kan yde hjælp i en nødsituation. Desuden bør sikkerhedsudstyr som f.eks. brandslukkere være let tilgængelige i tilfælde af brandudbrud. Endelig skal man sikre sig, at alle medarbejdere har gennemgået en passende uddannelse i kemiske sikkerhedsprocedurer, inden de påbegynder arbejdet i laboratoriet. Risikovurdering behøver ikke at være kompliceret, men bør altid tages i betragtning, når der arbejdes med potentielt farlige kemikalier. Hvis man ved starten af hvert eksperiment tager sig et øjeblik til at gennemgå sikkerhedsprotokollerne og sikrer sig, at alle forstår deres roller, kan man i høj grad forebygge, at der sker ulykker i laboratoriet.